Výlety s dětmi

Výlet s kočárkem a dětmi z mezistanice lanové dráhy Růžová hora do Pece pod Sněžkou

• Trasa výletu: kabinkovou lanovkou z Pece pod Sněžkou do mezistanice Růžová hora, odtud pěšky přes Růžohorky, Portášovy Boudy, Janovy Boudy a Velkou Úpu zpět do Pece pod Sněžkou
  • Celková délka trasy: 11 km
  • Terén: kopcovitý (z kopce)
  • Vhodné pro kočárky: ano (lépe s brzdou)
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: odrážedla

K výchozímu bodu výletu se dostaneme kabinovou lanovkou (stanice Růžová hora), která převáží i kočárky a odtud příjemnou procházkou sestoupáme až do Pece pod Sněžkou. Trasa výletu vede po asfaltových cestách a na děti tu čekají různé zajímavosti a aktivity.

Čím dřív vyrazíme, tím lépe

Na výlet je dobré si vymezit celý den, protože cestou nás "zdrží" hned několi lákadel. U horských bud se nalézají hřiště pro menší dítka a naši pozornost přitáhnou i zvířata v ohradách. Nad konečnou stanicí lanové dráhy Velká Úpa - Portášky děti zaujme Herní krajina Pecka a určitě se tu budou chtít zastavit. Ke hraní jim poslouží obrovské sochy vytvořené na motivy krkonošské fauny. Mnohé z cesty svedou poutače na něco dobrého k snědku, ať už v horských chatách, hotelu Bouda Jana či restauracích ve Velké Úpě. Z Velké Úpy do Pece pod Sněžkou půjdeme po vycházkové trase Krakonošova zpovědnice určené rodinám s dětmi.

Lanovkou se přiblížíme k naší nejvyšší hoře

V Peci pod Sněžkou na placeném parkovišti necháme vůz a vydáme se do pozvolného kopce po asfaltové silnici podél řeky Úpy k nástupní stanici kabinové lanovky na Sněžku, která je v provozu celoročně. Abychom nemuseli jít po silnici, hned za parkovištěm vlevo je možné se napojit na interaktivní stezku se zábavnými úkoly a otázkami zaměřenými na Krkonoše, která silnici kopíruje. Tato stezka je ukončena dětským hřištěm pod nástupištěm kabinkové lanovky na horu Sněžku. Mezistanici má lanovka na Růžové hoře, kde vystoupíme. Jízdu lanovkou s kočárkem na konečnou stanici nedoporučujeme, v úvodní části při sestupu ze Sněžky je nutné zdolat velké množství schodů .

Po výstupu z mezistanice „Růžová hora“ se dá se sportovním kočárkem dojít k turistickému rozcestí Růžová hora, odkud se otevírá moc pěkný pohled na Sněžku. Doprovodí nás sem žluté turistické značení. Od rozcestí Růžová hora se vrátíme zpět na mezistanici lanové dráhy.

Od mezistanice lanové dráhy k horským boudám a k zábavně-naučnému areálu na Portáškách

Od rozcestí Růžová hora – lanovka navážeme na kvalitní asfaltovou silničku vedoucí z mírného kopce. Držíme se žluté turistické značky. Pásmo kosodřeviny zde střídá smrkový les. Po 1 kilometru se odbočením vpravo z asfaltky na pěšinu dostaneme na rozcestí Růžohorky. Nalézají se tu dvě horské boudy – Horská bouda Růžohorky a Děčínská bouda, ve kterých se můžeme občerstvit. Za pěkného počasí lze posedět i venku. Na loukách spatříme pasoucí se dobytek a u chaty Růžohorky dětem poslouží k hrátkám malé dětské hřiště. Odtud se vydáme po zelené souběžné se žlutou turistickou značkou lesem po asfaltové cestě, která je místy strmější. Dorazíme k rozcestí Nad Portášovými Boudami na okraji lesa u konečné stanice lanové dráhy Velká Úpa - Portášky. Tady se nachází v úvodu slibovaný zábavně-poučný areál Herní krajina Pecka, kde se stojí za to alespoň na chvíli zastavit. Záleží na každém, kolik času má "do rezervy", je ale třeba počítat s tím, že ještě máme kus cesty před sebou.

Z Portášek k hotelu Bouda Jana na pohár či domácí koláče

Až se děti vyřádí, z Portášek opět vstoupíme do lesa. Na rozcestí Pod Portášovými Boudami nás zelená turistická značka opouští a odbočuje doleva směrem ke Spálenému Mlýnu. Dále pokračujeme jen po žluté turistické značce, po níž dorazíme k rozcestí Janovy Boudy. V hotelu Bouda Jana si můžeme dát pauzu. Nabízejí tu českou kuchyni, poháry s vlastnoručně vyrobenou zmrzlinou nebo borůvkové koláče....Mňam!

Od Janových Bud do Velké Úpy po pohodlné cyklotrase

Z rozcestí Janovy Boudy zabočíme vpravo a kráčíme po asfaltové cestě s modrou turistickou značkou, která se po chvilce od asfaltky odklání na lesní cestu ve strmém svahu. My (s kočárkem) pokračujeme po asfaltové cestě se značením cyklotrasy K22 až do Velké Úpy.

Z Velké Úpy do Pece po interaktivní vycházkové stezce

Od rozcestí Velká Úpa - bus. se vydáme podél hlavní silnice souběžně po žluté, zelené a modré turistické značce. Po chvíli přejdeme hlavní silnici a můstek přes řeku Úpu. Od rozcestí Javoří Mlýn následujeme už jen modrou turistickou značku údolím řeky Úpy (tzv. Starou cestou) až do Pece pod Sněžkou. Starou cestou vede vycházková stezka Krakonošova zpovědnice určená rodinám s dětmi doplněná o zajímavé herní prvky.