Výlety s dětmi

Ze Stožeckého sedla přes skalní vyhlídky

• Trasa výletu: okruh ze Stožeckého sedla přes vyhlídky Jelení kámen, Konopáč a Zuzanka
  • Celková délka trasy: 5 km
  • Terén: středně kopcovitý
  • Vhodné pro kočárky: ne
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: ne

Příjezd

Výlet zahájíme na parkovišti ve Stožeckém sedle u nedávno vybudovaného turistického mostu, který přetíná frekventovanou silnici I/9 z Prahy na Nový Bor a Rumburk vedoucí k hraničnímu přechodu s Německem. Parkoviště se nalézá cca uprostřed silnice mezi Novým Borem a Rumburkem, při příjezdu od Nového Boru vpravo.

Trasa

Po přejití turistického mostu se napojíme na zelenou turistickou značku a jdeme lesní pěšinou po pískovcovém hřbetu, na němž vyčnívají dvě čedičové skály zvané Jelení kameny. Po necelém kilometru narazíme na turistickou odbočku k první skále - Jelenímu kameni. Ten poskytuje pohled do Míšeňské doliny, na vrchy Jedlovou a Tolštejn, Pěnkavčí vrch a Kozí hřbet. Skála je dobře přístupná i pro děti.

Po návratu na cestu se asi po 500 metrech dostaneme k zelené odbočce vedoucí k pozoruhodnému skalnímu útvaru Konopáč (Jelení skále). Přístup na Jelení skálu je pro malé děti náročný a vyhlídková partie příkře spadá dolů. Kvůli nebezpečí pádu je na zvážení každého rodiče, zda se s dítkem na skálu vydá. Ale když už ano, tak určitě za pomoci a jištění! Z Konopáče jsou k vidění okolní kopce Lužických hor – Tolštejn, Jedlová, Malý Stožec, Velká Tisová, Srní hora, Malý Buk, Klíč, Velký Buk.

Pokračujeme dále po zelené turistické značce na rozcestí Třípanský sloup s přístřeškem. Na místě původního Třípanského sloupu dnes stojí jeho replika. Tento hraničník v minulosti vymezoval tři panství. Nad rozcestím je možné si prohlédnout prvorepublikový bunkr (řopík). Zelená značka kopíruje Starou pražskou cestu. Jedná se o zachovalou do terénu zaříznutou (úvozovou) cestu. U cesty se tyčí pískovcový sloup sv. Jakuba.

V místech, kde zelená značka odbočuje doleva dolů k nádraží Jedlová, pokračujeme rovně po neznačené cestě a brzy vpravo navážeme na asfaltovou cestu (tzv. Točnu) poskytující výhledy na vrchy Tolštejn a Jedlovou. Na vyhlídce Zuzanka lze usednout na dřevěné sedačky.

Až se přiblížíme k hlavní silnici I/9, tak podél ní prudčeji vystoupáme k odpočinkovému místu ve Stožeckém sedle, za nímž přejdeme turistický most a uzavíráme tak okruh.

URL odkaz na článek

www.vylety-zabava.cz/tipy-na-vylet/luzicke-hory/16373-ze-stozeckeho-sedla-pres-skalni-vyhlidky