Naučnou stezkou Peklo u České Lípy

Aktualizováno 30. 3. 2016
Výlety s dětmi: Naučná stezka Peklo

Turistická oblast: Českolipsko, Máchův kraj, Česká republika

Popis trasy výletu: z obce Zahrádky po naučné stezce Peklo do České Lípy, odtud vlakem do stanice Zahrádky, pěšky na rozcestí Karba a zpět do obce Zahrádky

Typ výletu: pěší

Vhodné pro kočárky: zčásti (pouze úsek ze Zahrádek na rozcestí Nový Dvůr v Pekle)

Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: zčásti odrážedla (nutné občas přenášet)

Celková délka trasy:  9 km

Menší děti mohou tento pěší výlet kombinovat s jízdou na odrážedle. Velká část zamokřeného terénu vede po povalových chodnících. Robečský potok překlenují dřevěné můstky. Místy se vyskytují kořeny, kameny a vlhčí terén, kde je nutné odrážedla přenášet. Trasu s kočárkem bychom volili ze Zahrádek k rozcestí Nový Dvůr v Pekle, poté je již cesta hůře schůdná. Turistický chodník prošel v roce 2014 rekonstrukcí.

Popis trasy výletu

Počátečním místem našeho výletu po turisticko-naučné stezce Peklo je obec Zahrádky. Zaparkujeme u stejnojmenného zámku Zahrádky. Odtud se vydáme po červené turistické značce. Jdeme podél oploceného zámeckého parku, kde narazíme na pěkné dětské hřiště a klesneme do údolí Robečského potoka. Všimneme si prvních skalních místností, které tu za třicetileté, prusko - rakouské i druhé světové války sloužily zdejším obyvatelům jako úkryt. Podejdeme železniční viadukt z 19. století a za chvilku jsme na rozcestí Karba. Určitě nás tady zaujmou mohutné skály a chalupy částečně zasazené přímo do skal. Zabočíme vpravo a dorazíme k první lávce přes Robečský potok (rozcestí Údolí Peklo), během výletu jej překročíme celkem čtyřikrát. Cesta při toku Robečského potoka dále prochází údolím sevřeným z obou stran skalami. Ve skalách tu uvidíme další vytesané místnosti.

Následující rozcestí Nový Dvůr v Pekle se nachází u pamětní desky věnované Ladislavu Lisovi, bojovníkovi za lidská práva a velkému milovníkovi zvířat, který v „Pekle" žil. Odtud je možné si z naučné stezky udělat odbočku na kozí farmu v Novém Dvoře vzdálenou asi 1 kilometr a ochutnat zde kozí sýr. Cesta je do kopce. Od rozcestí Nový Dvůr v Pekle pokračujeme po můstku přes potok. Cestou sledujeme skalní stěny a převisy. Zpestřením pro děti je trasa červené turistické značky vedená skalním tunelem.

Po opuštění údolí Pekla se ocitneme na rozcestí U skautské skály. Po levé straně se rozprostírá Horní Pekelný a Dolní Pekelný rybník, které jsou dobře vidět ze Skautské skály, na níž se dá vystoupat obejitím skály zprava. Dáme se doleva, zanedlouho nás červená turistická značka opustí a stáčí se doprava. My po trase NS Peklo míříme zprvu lesem, pak otevřenou krajinou do Dubic k rybníku Peklo, ve kterém se můžeme v létě osvěžit. Nedaleko rybníka je autobusová stanice MHD, z níž nás autobus zaveze na vlakové nádraží v České Lípě. Vlakem se svezeme do stanice Zahrádky. Odsud sejdeme na silnici a vydáme se po ní doprava. Po 100 metrech před železniční přejezd se vlevo napojíme na modrou turistickou značku a přes kopec se dostaneme zpět do údolí Pekla (rozcestí Karba). Z tohoto místa kráčíme stejnou cestou, po které jsme již šli v úvodu výletu. Vrátíme se k výchozímu bodu výletu - zámku Zahrádky, u něhož máme zaparkované auto.

Tento výlet je možné spojit s návštěvou zříceniny hradu Jestřebí ve stejnojmenné obci, ze které je pěkný výhled do kraje.

Trasa výletu na mapě

Zobrazit mapu v plné velikosti
Na podrobné mapě jsou další tipy na výlet v okruhu 25 km

Empírový zámek Zahrádky

Na základech bývalé tvrze vybudoval Jan z Vartenberka v polovině 16. století renesanční zámek Nový Vítkovec. Později byl přestavěn na barokní a k dalším úpravám na zámku došlo na přelomu 19. a 20. století. Objekt byl majetkem rodu Vartenberků, Valdštejnů a Kouniců. Od roku 1936 zámek patřil Lichtenštejnům. Po roce 1945 připadl státu. V posledních desítkách let Zahrádky sloužily ke studiím Universitě Karlově v Praze. Bohužel, v roce 2003 stavba utrpěla velké škody v důsledku požáru. Krátce po požáru obec Zahrádky vypsala sbírku k obnově zámku.

Národní přírodní památka Peklo

Jedná se o údolí Robečského potoka mezi obcemi Zahrádky a Česká Lípa. Rozloha údolí činí 58,98 ha s rozmezím nadmořských výšek 247 - 303 metrů. Území je chráněné od roku 1967 pro geomorfologicky cenné kaňonovité údolí, lužní lesy a chráněné druhy rostlin a živočichů. Byl tu zaznamenán výskyt 250 druhů hmyzu, 4 druhy obojživelníků, 4 druhy plazů, množství ptáků, savců a ryb. Mezi chráněné ptáky patří výr velký, ledňáček říční a skopec vodní. V Národní přírodní památce Peklo je nejvýznamnější populace bledule jarní v Libereckém kraji. V předjaří v údolní nivě chráněné bledule jarní kvetou a v té době se údolí Peklo těší nejvyšší návštěvnosti.

V současné době se zhoršuje zdravotní stav lužního lesa. Proto se provádí průběžné kácení stromů, které by svým pádem mohly ohrozit turisty a současně tím dochází k obnově přírodního rázu údolí. S ohledem na bleduli jarní a jiné cennosti tohoto ekosystému není odklízení stromů z údolí možné.

Technická památka - železniční viadukt z roku 1898

Údolí Peklo měla v 19. století ohrozit stavba železnice, čemuž se vzepřel vlastivědný spolek Excursions - Club, majitel pozemků i veřejnost. Na rozkaz císaře Franze Josefa byl projekt přepracován a nad osadou Karba byl v roce 1898 vystavěn ocelový železniční most podepřený třemi kamennými oblouky. Dlouhý je 209 metrů a vysoký 24 metrů.

Další tipy kam s dětmi v okolí

Zříceniny hradů Jestřebí a Starý Bernštejn

Ze Zahrádek u České Lípy k Holanským rybníkům

Fotogalerie

Komentáře

#4 Test 2014-10-07 11:42
test

#3 Administrátor 2013-08-18 19:16
Děkuji za příspěvky. Nevím jaká je situace na trase letos, možná se kvůli nějaké kalamitě zhoršila, ale vloni jsme to jí prošli s naším 4letým prckem na odrážedle. Sice jsme to odrážedlo vzali občas do ruky, ale určitě se ho vyplatilo vzít sebou. Vzhledem k novým zkušenostem opravujeme hlavičku a text - označení vhodné pro kočárky: ne

#2 Katka 2013-08-18 17:47
Dobrý den,

co se týče této trasy, tak příroda je moc hezká, vřele doporučuji. Nicméně, určitě to není na výlet pro děti v kočárku či pro použití odražedla!!! Terén je opravdu pro čistou chůzi....
My jsme tam byli s kočárkem a pěkně jsme se nadřeli, museli jsme ho často přenášet a nakonec jsme to vzdali, neboť jsem z toho už byli unavení......

#1 Výletníci 2013-07-31 19:44
Nejsme žádné měkkoty, které chodí s kočárkem pouze po parku, ale tenhle výlet s je opravdu jen pro otrlé. Po cestě jsou desítky míst, kde je kočárek potřeba ve dvou přenést, většinou přes popadané stromy nebo balvany. Zbytek cesty je díky kořenům a kamenům tak hrbolatý, že dítě je nakonci uplně vyhrkané i v tom nejodpruženější m kočárku. Jsme rádi, že jsme si výlet protrpěli už s větším dítětem a ne s několikaměsíční m kojencem.