Výlety s dětmi

Cyklistický okruh po sochách Michala Olšiaka u Žďáru nad Sázavou

• Trasa výletu: okruh z Polničky - k vodní nádrži Pilská, rybníku Mikšovec, jezírku Vápenice, přes Račín k přehradě Velké Dářko
  • Celková délka cyklotrasy: 22 km
  • Terén: rovinatý až mírně kopcovitý
  • Vhodné pro cyklovozíky: ne

Tento cyklistický okruh vede lesy severozápadně od Žďáru nad Sázavou, které jsou protkány hustou sítí cest turisticky značených i neznačených. Během výletu zhlédneme šest soch od výtvarníka a sochaře Michala Olšiaka, které jistě zaujmou nejenom děti. Na trase jsou malá převýšení, jede se střídavě po asfaltových, zpevněných lesních a polních cestách. Některé úseky nejsou příliš vhodné pro jízdu s cyklovozíkem.

Polnička => jezírko Vápenice

Jako výchozí bod výletu jsme zvolili vesnici Polnička, kde zaparkujeme v centru u potravin. Vyrážíme po cyklotrase 5061 směrem ke Žďáru nad Sázavou. Na konci obce cyklotrasa zabočuje doprava a následně doleva na cyklostezku podél vodní nádrže Pilská. Těsně před volno-časovým areálem Pilák zastavíme u sousoší od Michala Olšiaka tvořeného ze tří soch – Hraniční kámen, Lev a Orlice, které představují zemskou hranici mezi Čechy a Moravou.

Za areálem přejedeme hráz a v kempu odbočíme vlevo na modrou turistickou značku. Ta nás po 700 metrech nasměruje doprava a po kilometrovém stoupání dovede k další soše – Mamlas, odkud je pěkný výhled na Žďár nad Sázavou s dominujícím poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře.

Od sochy vede modrá značka po úzké pěšince, kousek mírně do kopce a vzápětí dolů k rybníku Mikšovec. Následuje kratší stoupání a dostáváme se na pěknou asfaltovou cestu, po které se dopravíme k odpočívadlu, od něhož je pár desítek metrů dlouhá odbočka ke krásnému jezírku Vápenice.

Jezírko Vápenice => Račín

Od jezírka pokračujeme po asfaltce k rozcestí Pod Adamovým kopcem. Zde odbočíme vlevo a čeká nás 3,5 kilometrový asfaltový úsek lesem. První 3 kilometry jsou po zelené, pak se asfaltka od tohoto značení stáčí doprava. V zatáčce objevíme lavičky. Na následující křižovatce asfaltku opouštíme a vydáme se doleva na lesní cestu. Zanedlouho se na rozcestí Račínský les vpravo napojíme na žlutou turistickou značku vedoucí do Račína. U rybníka Jordán, který je posetý různobarevnými lekníny, si prohlédneme sochu Raka, další dílo Michala Olšiaka.

Račín => Velké Dářko => Polnička

Z Račína pokračujeme po žluté značce přes pole do lesa. V lese navážeme na asfaltku a jedeme po ní stále rovně (nevšímáme si, že žlutou značku brzy opouštíme). Po 1,5 kilometru asfaltka zatáčí doprava, ale my jedeme po lesní cestě rovně z kopce, než se dostaneme na křižovatku s červenou značkou. Pod jejím vedením se dáme doleva a po 1,5 kilometru se ocitneme u přehrady Velké Dářko (po levé straně) a Nového rybníku (po pravé straně). Dorazíme k pláži, přehrada je v těchto místech mělká, takže je vyhovující i ke koupání s malými dětmi. U pláže se nalézá občerstvení a poslední socha tohoto výletu – Rozcestník Dařbucha.

Do Polničky se vracíme po červené značce (zpočátku stejné cestě jako jsme přijížděli k přehradě). Na okraji Polničky se děti mohou zabavit v areálu Salón Expres Vagón, což bude určitě příjemné zakončení tohoto okružního výletu.

URL odkaz na článek

www.vylety-zabava.cz/cyklostezky-cyklotrasy-cyklovozik/vysocina/1577-cyklisticky-okruh-po-sochach-michala-olsiaka-u-zdaru-nad-sazavou