Z Hrabětic přes Novou Louku na Hřebínek

Jizerské hory - cyklostezky a cyklotrasy pro děti

Aktualizováno 30. 4. 2015

Turistická oblast: Jizerské hory, Česká republika

Popis trasy výletu: okruh z Hrabětic přes Novou Louku, zajížďka na rozcestí Hřebínek, zpět přes Novou Louku do Bedřichova, kolem rozhledny Královka do Hrabětic

Typ výletu: cyklistický

Vhodné pro cyklovozíky: ano

Celková délka cyklotrasy: 20 km

Zaparkujeme v Hraběticích na parkovišti u kapličky (placené) nebo na parkovišti proti penzionu Arnika (neplacené) ve středu obce, odkud ke kapličce dojedeme. Vydáme se po cyklostezce (č. 3021) k Josefodolské přehradě. Přejedeme přes obě hráze přehrady a pokračujeme za střídavého mírného stoupání a klesání podél vodní nádrže a poté podél Kamenice k rozcestí "Pod Kristiánovem".

Zde můžeme udělat krátkou (0,5 km) odbočku vpravo po modré značce a cyklotrase č. 3022 na Kristiánov, kde stávala sklářská huť, kterou dnes připomíná lesní hřbitůvek v blízkosti rozcestí turistických cest. V bývalé Liščí boudě se dnes nachází Památník sklářství v Jizerských horách. Součástí expozice je i model sklářské huti. Expozice je přístupná červen až září (pondělí – neděle 9.00 – 17.00). Poté se vrátíme zpět na rozcestí "Pod Kristiánovem".

Pokud jsme se nerozhodli pro předchozí odbočku, na rozcestí "Pod Kristiánovem" zahneme doleva přes můstek přes Kamenici (při návratu z odbočky od Kristiánova přes rozcestí rovně) na cyklotrasu č. 3022 (souběžně s modrou turistickou značkou), která nás zavede k Blatnému rybníku. Kromě jednoho počátečního menšího výšlapu se svezeme z kopečka dolů.

Na rozcestí u Blatného rybníka odbočíme doprava a podle stejného značení míříme k Šámalově chatě na Nové Louce. Zde se můžeme občerstvit. Nyní se zajedeme podívat na rozcestí "Hřebínek" po cyklotrase č. 3023. K rozcestí Gregorův kříž vede rovněž žlutá turistická značka, zde naše cyklotrasa 3023 odbočuje vpravo. V kiosku na Hřebínku je další možnost občerstvení. Stejnou cestou se vrátíme na Novou Louku.

Cyklotrasou č. 3023 pokračujeme směrem do Bedřichova, ze začátku sjíždíme z kopce, pak se vystřídá stoupání s rovinou. Na okraji Bedřichova nad běžeckým lyžařským areálem se dáme doleva na silnici směrem do Hrabětic. Asi 1 km prudce stoupáme k rozhledně "Královka". Zde si můžeme odpočinout v restauraci. Od Královky si již užíváme jízdu z mírného kopce po silnici (stále po cyklotrase č. 3023, tentokrát společně se zelenou značkou) až do Hrabětic. Většina trasy výletu vede po asfaltových cestách. V tomto výletě jsme se vyhnuli některým náročnějším stoupáním v Jizerských horách.

Trasa výletu na mapě

Zobrazit mapu v plné velikosti
Na podrobné mapě jsou další tipy na výlet v okruhu 25 km

Přehrada Josefův Důl

Přehrada Josefův Důl je nejmladší přehradou Jizerských hor. Byla postavena na řece Kamenici v letech 1976 – 82. Zásobuje především Liberecko pitnou vodou. Celá přehrada se nachází v ochranném pásmu a není v ní proto dovoleno koupání.

Zatopená plocha přehrady je 138 ha. Přehradu Josefův Důl tvoří dvě sypané hráze o výšce 43 m a délce kolem 720 m.

Šámalova chata na Nové Louce

Jedná se o půvabnou přízemní dřevěnou roubenou budovu s mansardovou střechou a věžičkou. V období 1756 - 1817 zde stávala sklářská huť, kterou vlastnil slavný jizerskohorský sklář Riedel. V roce 1844 dům přestavěl další majitel hrabě Clam-Gallas na lovecký zámeček.

Za první republiky budova sloužila jako vládní chata a byla pojmenována po kancléři T.G. Masaryka, Dr. Přemyslovi Šámalovi. V roce 1929 se stala Šámalova chata majetkem státních lesů, později byla využívána také jako vládní rekreační objekt.

Rozhledna Královka

Rozhledna Královka se tyčí v 859 m.n.m. nad obcí Bedřichov. Již koncem 19. století zde stála dřevěná rozhledna, kterou nahradila v roce 1907 rozhledna kamenná. Královka je vysoká 24 metrů a z její vyhlídkové plošiny se nabízí krásné pohledy na Jizerské hory, Krkonoše, Český ráj, Polsko a Německo.

Další tipy kam s dětmi v okolí