Cyklistický okruh z Jizerky přes Smědavu

Jizerské hory - cyklostezky a cyklotrasy pro děti

Aktualizováno 9. 10. 2014

Turistická oblast: Jizerské hory, Česká republika

Popis trasy výletu: okruh z Jizerky kolem Vlčích kamenů na Smědavu, zpět přes Rašeliniště Jizerky na Jizerku

Celková délka cyklotrasy:  21 km

Zaparkujeme na parkovišti před obcí Jizerka u restaurace Pod Bukovcem na místě zvaném Mořina. Vydáme se po červené turistické značce, po které projedeme osadou Jizerka. Za mostem přes Jizerku na rozcestí Lasičí cesta poblíž Hnojového domu odbočíme doprava, nadále se držíme červeného značení a stoupáme po silničce k rozcestí "Pod Jelení strání". Tam červená odbočuje doleva přes Jelení stráň na Pytlácké kameny, my pokračujeme z kopce k rozcestí u přírodní rezervace Rybí loučky (vlevo nad námi Pytlácké kameny). Zde můžeme pokračovat vlevo i vpravo, obě cesty se posléze opět spojují. Dále cesta vede nad Velkou Jizerskou loukou, kde je NPR Rašeliniště Jizery. Řeka Jizera zde tvoří hranici s Polskem. Mineme skalní útvar Houba a za mírného stoupání dojedeme ke křižovatce cest pod Zeleným kamenem, kde se znovu napojíme na červenou turistickou značku, zabočíme doprava a směřujeme na rozcestí Předěl. Odtud po zelené značce sjedeme k chatě Smědavě. Zde se můžeme občerstvit v restauraci. Od Smědavy stoupáme asi kilometr ke kiosku Promenáda (cyklotrasa 22). U něj máme dvě možnosti kudy dále jet.

První možností je jet cyklotrasou přímo na Jizerku (cyklotrasa 22). Před Jizerkou si můžeme prohlédnout Národní přírodní rezervaci Rašeliniště Jizerky (bez kola nebo jej vést, k rašeliništi dojdeme po dřevěném chodníku) a zčásti projít naučnou stezku Tři iseriny podél Jizerky a ústí Safírového potoka do Jizerky (jízda na kole je tudy zakázána). Napojíme se na červenou turistickou značku a po asfaltce vystoupáme zpět na parkoviště.

Druhou možností je u kiosku zabočit vpravo a zvolit "Promenádní cestu" (neznačená, střídá se asfaltový povrch s panely a stoupání s klesáním), která nás zavede přímo k výchozímu parkovišti pod Bukovec.

Trasa výletu na mapě

Zobrazit mapu v plné velikosti
Na podrobné mapě jsou další tipy na výlet v okruhu 25 km

Jizerka

Osada, ležící pod kopcem Bukovec (1005 m.n.m.), byla kdysi pojmenována podle hory Jizera, která se tyčí do výše 1122 m. n. m. nad nedalekou Smědavou.

Osadou protéká stejnojmenná říčka Jizerka, do které se vlévají mnohé přítoky včetně Safírového potoka. Ten dostal název podle toho, že se na Jizerce těžily safíry a jiné drahé kameny.

Jizerka je výjimečná svou nadmořskou výškou, která je kolem 850 metrů. Díky kombinaci nadmořské výšky, reliéfu údolí a říčky Jizerky tu bývá v zimním období extrémní počasí - v nočních hodinách teploty kolem -30 °C a méně. Jizerka je také bohatá na srážky, jak dešťové, tak sněhové.

Národní přírodní rezervace Rašeliniště Jizerky

V roce 1960 byla nedaleko obce Jizerka vyhlášena Národní přírodní rezervace Rašeliniště Jizerky. Rašeliniště Jizerky se rozkládá podél meandrů říčky Jizerky a jejích přítoků - Pařezitý, Jílový a Safírový potok. Rezervací prochází naučná stezka Tři iseriny, která následně pokračuje do přírodní rezervace Bukovec a polské strany Jizerských hor.

Další tipy kam s dětmi v okolí