Ze Zahrádek u České Lípy k Holanským rybníkům

• Trasa výletu: ze Zahrádek u České Lípy přes Holany, podél Holanského a Milčanského rybníka, krátká odbočka z Malého Boru k Dolanskému rybníku a po návratu do Malého Boru ke skalnímu útvaru Smrtka u Koňského rybníka
  • Celková délka cyklotrasy: 21 km
  • Vhodné pro cyklovozíky: ne

Po rovinaté cyklotrase ze Zahrádek u České Lípy se podíváme k Holanským rybníkům. Zaparkujeme přímo před zámkem v Zahrádkách a vydáme se po červené turistické značce směrem do obce Borek.

Ze Zahrádek do obce Borek a podél obory Vřísek k odbočce ke skalní zřícenině Jiljov

Kilometr za Zahrádkami před obcí Borek uvidíme barokní kostel svaté Barbory s přilehlým hřbitovem. V obci Borek se červená značka stáčí doleva, my pokračujeme rovně po silnici dalších cca 160 metrů a na samém okraji lesa zabočíme doprava na neznačenou polní cestu, kterou po chvíli vystřídá neznačená asfaltka. Cesta vede podél jedné z nejstarších obor v České republice, jejíž vznik je poprvé zmiňován v 16. století. V oboře se vystřídalo mnoho druhů zvěře, v současnosti se tu chová už jen muflon a koza bezoárová. Na první křižovatce s informační tabulí se dáme vpravo, vlevo bychom totiž dojeli k bráně do veřejnosti nepřístupné obory. Na následující křižovatce pokračujeme rovně po cyklotrase 3098 do tzv. Sádek o několika domech, jejichž centrum tvoří čtyři rybníčky ze 16. století. Na rozcestí Sádky je odbočka po modré turistické značce ke skalní zřícenině Jiljov vzdálené odtud 200 metrů.

Zřícenina skalního letohrádku Jiljov

Cesta ke zřícenině Jiljov vede po okraji pole, posléze po lávce přes Dolský potok a hned za ním se zřícenina nalézá. S cyklovozíkem lze nejdále zajet k potůčku a v prohlídce Jiljova se vystřídat. Nejprve vystoupáme po vytesaném schodišti v nižší skále a odtud po dalších schodech až na vrchol vyšší skály, kde je čtyřhranná plošina. Skálu obklopoují valy a příkop.

V současnosti se přiklání k variantě, že se nejedná o domnělé pozůstatky středověké hrádku (tvrze) ze 14. století, ale že by mohlo jít o romantickou stavbu či úpravu středověkého sídla po roce 1820 provedenou rodem Kouniců z Nového zámku. Historické doklady o existenci středověkého hrádku jsou skromné a neprůkazné.

Od rozcestí Sádky do Holan a k Holanským rybníkům

Po návratu od zříceniny Jiljov na rozcestí Sádky pokračujeme po cyklotrase 3098 do Holan. Z cyklistické a turistické křižovatky cest (rozc. Holany) se vydáme po červené souběžné se zelenou turistickou značkou k Holanskému rybníku. Podél jeho východního břehu dojedeme na rozcestí Rybnov, odkud pokračujeme po cyklotrase 3098  a zároveň červené turistické značce kolem rekreačního střediska a skrz chatovou oblast u Milčanského rybníka

Cestou narazíme na odbočku ke zřícenině hradu Milčany (označována též Vítkovec) - vlevo, 100 metrů od cesty. Z původní středověké stavby ze 14. století se zachoval roh paláce. Na jižně orientované stěně jsou patrné otvory pro trámy i jedna střílna.

Asfaltová cesta za chatovou oblastí přechází v polní, červená turistická značka se od nás odklání, stále se držíme cyklotrasy 3098. V obci Malý Bor můžeme zabočit doleva a podívat se k Dolanskému rybníku. U rybníka si všimneme dvou umělých skalních jeskyní a zbytků bývalého mlýna. Pokud bychom pokračovali dále vlevo podél rybníka vedeni červ. tur. značkou, dostaneme se na rozhraní Dolanského a Hrázského rybníka, kde je zajímavá jeskyňka, Dolanský vodopád a sochy dívky a vodníka na můstku přes Dolanský potok. Tato trasa je však hůře sjízdná pro cyklovozíky a vede mírně do kopce. Záleží na každém, kam až se podél Dolanského rybníka zajede podívat.

Po návratu od Dolanského rybníka do Malého Boru pokračujeme dále po cyklotrase 3098. Přejedeme železnici, po 300 metrech s opatrností hlavní silnici a z rozcestí Pod Smrtkou nás červená turistická značka doprovodí ke skalnímu útvaru Smrtka, z jehož vrcholku je pěkný pohled na dole se rozprostírající Koňský rybník. Zpět do Zahrádek jedeme po stejné trase s tím rozdílem, že za rozcestím Sádky na křižovatce cest odbočíme doleva (cyklotrasa 3098, modrá tur. značka) a návrat do Zahrádek si tak zkrátíme. Cesta vede podél rybníků a močálů, bažantnicí a lipovou alejí. V závěru výletu si můžeme odpočinout v zámeckém parku v Zahrádkách.

Zajímavosti

Holanské rybníky

Holanskými rybníky je označována skupina rybníků v okolí obce Holany u České Lípy. Rybníky vznikaly v průběhu 15. až 17. století. Některé z nich již byly vypuštěny. K největším patří Dolanský, Milčanský, Holanský a Koňský rybník.

Zámek Zahrádky

Na základech bývalé tvrze vybudoval Nový Vítkovec Jan z Vartenberka v polovině 16. století renesanční zámek. Později byl přestavěn na barokní a k dalším úpravám na zámku došlo na přelomu 19. a 20. století. Majiteli byly rody Vartenberků, Valdštejnů a Kouniců. Od roku 1936 zámek vlastnili Lichtenštejni, po roce 1945 připadl státu. V posledních desítkách let Zahrádky sloužily ke studiím Universitě Karlově v Praze. Bohužel, v roce 2003 stavba utrpěla velké škody v důsledku požáru. Krátce po požáru obec Zahrádky vypsala sbírku k obnově zámku.

Fotogalerie

Pohled ze skalního útvaru Smrtka na Koňský rybník
Lipová alej u Zahrádek

Trasa výletu na mapě

Zobrazit mapu v plné velikosti

Na podrobné mapě je zobrazena trasa výletu a další tipy na výlet v okruhu 25 km.

GPX

Export GPX trasy

KML soubor

Vytisknout mapu s popisem výletu

Další tipy kam s dětmi v okolí

Okruh Česká Lípa – Zahrádky – Provodín

• Trasa výletu: okruh z České Lípy přes Zahrádky, Provodín a Heřmaničky
  • Celková délka cyklotrasy: 33 km
  • Terén: rovinatý, zčásti mírně kopcovitý
  • Vhodné pro cyklovozíky: ano

Naučnou stezkou Peklo u České Lípy

• Trasa výletu: z obce Zahrádky po naučné stezce Peklo
  • Celková délka trasy: 10 km
  • Vhodné pro kočárky: ne
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: zčásti odrážedla (nutné přenášet)

Zábavně-naučná stezka Prima ZOOM v Zahrádkách

• Trasa výletu: okruh po zábavně-naučné stezce Prima ZOOM v Zahrádkách
  • Celková délka trasy: 1 km
  • Vhodné pro kočárky: ano
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: ano

Z Kvítkova Studenou roklí, údolím Pekla a přes vyhlídky

• Trasa výletu: okruh z Kvítkova - Studenou roklí, údolím Pekla, na Skautskou skálu, Hanlův kámen, zříceninu Robečského hrádku a zříceninu hradu Kvítkov
  • Celková délka trasy: 11 km
  • Terén: mírně kopcovitý
  • Vhodné pro kočárky: ne
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: ne

Na zříceninu hradu Ronov

• Trasa výletu: od odbočky u obce Stranné nedaleko Blíževedel na zříceninu hradu Ronov
  • Celková délka trasy: 6 km
  • Terén: kopcovitý
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: odrážedla pouze prvních 1,5 km

Výškový profil trasy

Nejnižší / nejvyšší bod: 255 m / 284 m

Průměrné stoupání / klesání: 2 % / 2.1 %

Mobilní aplikace

Víte, že mobilní aplikaci Výlety a zábava s dětmi u trasy výletu na mapě ukazuje i Vaši aktuální polohu? Díky tomu neustále víte, zda jdete či jedete správně. Dále je možno zapnout automatické centrování mapy (zapnutím symbolu terče). Po zapnutí se mapa neustále posouvá podle Vaší aktuální polohy, výhodné pro cyklisty!

screen8

Našli jste chybu?

Informace uvedené v článku jsou platné ke dni jeho vzniku. Přestože se snažíme články udržovat aktuální, často dochází k neohlášeným změnám u poskytovatelů služeb nebo ke změnám turistického značení. Uvítáme, když nám tyto změny nahlásíte, děkujeme.

Přidejte váš tip

Provozujete zařízení nebo poskytujete služby pro rodiny s dětmi? Pořádáte nějakou akci pro děti? Máte vlastní tip na výlet?

Využijte možnosti bezplatné prezentace na webu i mobilní aplikaci vylety-zabava.cz. Stačí se zaregistrovat a po přihlášení můžete vkládat vaše příspěvky.